MEDICAL SCIENCE

Benedict Spinoza, Ethics 中

화라 2016. 4. 27. 19:23

42: (i) Happiness is not •the reward of virtue; it •is virtue. (ii) And it is not the case that we are happy because we restrain our lusts; on the contrary, we are able to restrain our lusts because we are happy.

지복은 덕의 대가가 아니며 덕 자체가 지복이다.

우리는 우리의 욕망을 억제하기 때문에 행복한 것이 아니고

우리가 행복하기 때문에 우리의 욕망을 억제할 수 있는 것이다.



That brings me to the end of everything I wanted to show concerning the mind’s power over the affects and concerning its freedom. What I have shown makes clear how much the wise man is capable of, and how much stronger he is than one who is ignorant and is driven only by lust. For not only is the ignorant man troubled in many ways by external causes, and unable ever to have true peace of mind, but he also lives as if he didn’t know himself or God or things; and as soon as he stops being acted on he stops being. On the other hand, the wise man (considered as a wise man) is hardly troubled in spirit; and being by a certain eternal necessity conscious of himself and of God and of things, he never stops being, and always possesses true peace of mind. The road to these things that I have pointed out now seems very hard, but it can be found. And of course something that is found so rarely is bound to be hard. For if salvation were ready to hand and could be found without great effort, how could it come about that almost everyone neglects it? But excellence is as difficult as it is rare.


이렇게 해서 나는 감정에 대한 정신의 힘과 정신의 자유에 관해 내가 말하고자 한 모든 것을 완전히 서술하였다.


나의 서술에서는 현자에게 얼마나 큰 능력이 있으며 또 욕망에만 이끌리는 어리석은 자에 비해


현자가 얼마나 우월한 인간인지가 분명히 밝혀졌다.


어리석은 자는 외적 원인에 의해 갖가지 방식으로 휘둘리고 마음의 참된 만족을 결코 얻지 못할 뿐 아니라,


자기 자신과 신과 사물에 관해 알지 못한 채로 살다가 수동적 감내를 그치자마자 존재하기도 멈춘다.


그에 반해 현자는-그가 현자로 관찰되는 한- 마음의 동요가 없으며


자기 자신과 신과 사물을 그 영원한 필연성과 함께 인식하고 결코 존재하기를 중단하지 않으며 또 마음의 참된 만족을 유지한다.


지금까지 내가 설명한 것처럼 이런 상태에 이르는 길은 지극히 험난해 보이지만 그 길은 분명 발견될 수 있다.


물론 드물게 발견되는 것이므로 찾기가 어려운 것임에는 틀림없다.


사실 구원을 쉽게 얻을 수 있고 별다른 노력 없이 발견할 수 있는 것이라면,


어떻게 거의 모든 사람이 그것을 등한시할 수 있겠는가?


모든 고귀한 것은 획득하기 어렵고 드물게 마련이다.